Försäljning inom idrottsföreningar

Idrottsföreningar utgör en stor del av många människors fritid i Sverige och är en viktig del av det aktiva fritidslivet. Men för att idrottsföreningarna ska kunna hålla en högkvalitativ träning, hålla tävlingar och aktiviteter för medlemmarna, så krävs pengar. Många idrottsföreningar lägger därför ner en hel del tid och energi på olika slags försäljning på fritiden. Det är ett bra sätt för idrottsföreningen att dryga ut sin föreningskassa och kunna investera på exempelvis utrustning, träningskläder, cupmatcher och utflykter. Faktum är att föreningar i Sverige tjänar flera miljoner kronor på olika typer av försäljning varje år. Självklart tjänar också företagen de säljer åt, ännu mer.

Idrottsföreningar positiva till försäljningen

Eftersom det är så hög avkastning per såld produkt – ibland går så mycket som 40-60% till föreningarna i ren vinst, så är föreningsmedlemmar generellt sett väldigt nöjda. Många av barnen och ungdomarna ser försäljningen lite som en tävling om vem som får sålt mest, vilket gör det hela väldigt roligt på samma gång. De säljer då produkterna till sina familjemedlemmar, släktingar och låter ibland föräldrarna sälja åt dem via jobbet. Det som är gynnsamt med försäljningen är att barn till föräldrar som inte har råd, ändå får möjlighet att följa med på resor eller olika cup, tack vare föreningskassans intjänade pengar. Detta gör att alla barn i idrottsföreningen känner sig jämlika och samtliga barn känner sig inkluderade. Ingen exkluderas på grund av ekonomiska skäl.

En stigning av nystartade företag

På senare år är det enligt Dagens Industri allt fler företag som nischar sig mot förening- och skolförsäljning. En av orsakerna till detta menar branschen kan vara framför allt internet och att det har blivit mycket lättare att starta onlinebutiker och på den vägen få in beställningar från skolor och föreningar runtom i Sverige. Nu har det också startats företag som bryter ny mark och säljer matprodukter, såsom kryddor, grillsås och även elektronik.

Försäljning av kläder

Det finns många företag som säljer högkvalitativa kläder och som låter stora delar av vinsterna gå tillbaka till föreningarna som sålt dem. Bland annat säljs sportkläder, fritidsbyxor, strumpor, underkläder, träningskläder, T-shirtar, vintermössor och handskar. Många av dessa företag har också funnits i åratal och är idag väletablerade på marknaden just för att de säljer sina produkter via idrottsföreningar och låter då en del av vinsten tillfalla dem. Det blir vinst för alla parter.

Lottförsäljning en kassako

Idrottsföreningarnas största försäljningsområdet är utan tvekan lottobranschen och det säljs lotter idag som aldrig tidigare och totalt 2016 gick hela 160 miljoner kronor av försäljningen tillbaka till föreningarna, medan en halv miljard gick till spelbolagen. Försäljningsbolagen ser sina verksamheter som en insats för att hjälpa föreningarna runtom i landet vars fritidsaktiviteter kostar pengar. Föreningarna får då en mölighet att på egen hand tjäna in pengar till föreningskassan som sedan kan utnyttjas till olika aktiviteter.x