Mer träning och rätt träning för bättre resultat

Om du redan ligger på en hög nivå inom din sport men vill nå bättre resultat eller om du vill ta steget från nybörjare till seriöst satsande finns det flera aspekter att ta hänsyn till. Det handlar om ökad mängd träning men också om att träna rätt och optimera återhämtningen.

Oavsett om du är mycket aktiv i din idrottsförening eller endast hjälper till vid några funktionärsuppdrag varje år, har du troligen insett behovet av att snabbt kunna kontakta andra funktionärer som befinner sig i en annan del av tävlingsområdet. Att hyra en komradio vid ett idrottsevenemang är ett effektivt sätt att säkerställa snabb och effektiv internkommunikation för att viktig information ska kunna nå fram i tid. Att arbeta som funktionär för sin klubb är en viktig syssla även om träningen självklart är den främsta anledningen till att du är med i en idrottsförening.

Öka mängden och intensiteten på träningen

För att bli bättre på en idrott krävs det både regelbunden träning och en ständig ökning av mängden eller intensiteten på träningen. Olika sporter ställer olika krav på utövaren vilket gör att en styrkeidrottare hela tiden måste sträva efter att lyfta tyngre medan en fotbollsspelare istället behöver jobba på sin bollkontroll och kondition. För att inte bli skadad är det viktigt att komma ihåg att inte öka mängden träning för fort eftersom det brukar leda till skador.

Även om du spelar fotboll eller någon annan lagidrott brukar löpning vara en del av träningen för att utveckla snabbhet och uthållighet. Löpning gör dessutom att du mår bättre och minskar risken för att bli deprimerad förutom att du blir bättre på din sport. Lägg därför till flera pass löpning eller spring längre eller fortare på de pass du redan kör för att få bättre uthållighet och snabbhet på planen.

Optimera återhämtningen

Det är under vilan som kroppen reparerar och bygger sig lite starkare. För att kroppen inte ska brytas ner av träningen krävs det tillräckligt med sömn, näringsrik mat med tillräcklig mängd kalorier och att du är avslappnad och mår bra. Personer som stressar mycket och har svårt att varva ner riskerar att bli utmattade om de fortsätter att pressa sig under alltför lång tid vilket till exempel höjdhopparen Linus Thörnblad råkade ut för.

Undvik skador

För att bli bättre på en idrott krävs regelbunden träning under många år med så få avbrott som möjligt, vilket gör att det är oerhört viktigt att undvika långvariga skador. Genom att massera ut ömma punkter med en tennisboll eller foamroller eller få massage av en idrottsmassör minskar du ömma och stela muskler som kan leda till skador. Det är också viktigt att bygga upp den inre stabiliserande muskulaturen runt bålen och knäleder. Fotbollsspelare är särskilt utsatta för knäskador och behöver lägga en hel del tid på balansövningar som stärker upp de stabiliserande knämusklerna.