Så utrustar du klubblokalen

I Sverige, och i övriga delar av världen med för den delen, finns det mängder med idrottsföreningar av alla de slag. En idrottsförening kan vara kopplad till stora sporter som fotboll och ishockey, men man kan även ha en lokal idrottsförening för dart eller boule. Något som många idrottsföreningar har och som alla borde ha, det är en klubblokal eller en klubbstuga.

Idrottsföreningens knutpunkt

Alla föreningar har dessvärre inte möjlighet att införskaffa en klubblokal eller klubbstuga, utan man får helt enkelt nöja sig med att samlas hemma hos någon av föreningens medlemmar. Det kostar trots allt en del att ta hand om en klubblokal och för mindre idrottsföreningar i mindre sporter är detta en utgift som ekonomin inte räcker för.

För de som har en klubblokal blir det som en knutpunkt där idrottsföreningens medlemmar samlas inför en tävling eller match. Även i samband med föreningsfester, och andra evenemang som exempelvis att bara titta på en match på TV, kan lokalen komma väl till hands. Det blir en extra gemenskap när man har en klubblokal som en sorts andra hem.

Vad ska finnas i en klubblokal?

För att en klubblokal ska bli både gemytlig, trevlig och samtidigt ha ett fokus på idrotten, så krävs det en del inredningsdetaljer som kan bidra till att skapa en genuin känsla av gemenskap och tillhörighet. Därför bör man utrusta sin klubblokal med följande:

• Möbler – Det bör alltid finnas en eller ett par soffgrupper där man kan slappna av. Har man uteplats bör man dessutom skaffa fina möbler från hillerstorp utemöbler så att även utsidan får sin beskärda del av det fina. Man bör också ha flera större eller mindre matbord där man kan sitta och äta vid behov
  • Prisskåp – Att ha ett prisskåp med priser och bucklor som idrottsföreningen vunnit skapar en gemenskap och en känsla av att allt är möjligt. Sådant kan förstärka idrottsföreningens image och medlemmarnas självförtroende.
  • Kök – Ett fullt utrustat kök med exempelvis fika till självkostnadspris gör att stämningen blir trevligare. Att ta en fika samtidigt som man pratar med sina lagkamrater eller har en genomgång av tränarna blir en liten extra krydda på det hela. Samtidigt finns då även möjligheten att laga mat om man exempelvis har något evenemang.
  • TV – Det nämndes lite ovan att man kan sitta och titta på matcher eller tävlingar i klubblokalen. Det är ett utmärkt sätt att samlas och stärka gemenskapen. Ett lag eller en förening som även fungerar bra socialt utanför idrottsplanen, blir ofta mer framgångsrikt även på planen.

Nu har du förhoppningsvis fått lite mer förståelse för vad en klubblokal är och vilken betydelse den kan ha för en idrottsförenings framgång. Se till att låta medlemmarna nyttja den, det kommer man att vinna på i längden.