Klubbens eldsjälar

Det finns otaliga idrottsklubbar, föreningar och sällskap där ute i världen som sannolikt aldrig hade kunnat existera utan en eller ett par drivna människor som håller igång och driver på. Känner du igen dig? För vissa är det ett roligt och kärt besvär medan det för andra mest kan liknas vid att bli invald som motvillig klassförälder i skolans trista föräldragrupp.

Hjälp till

En fungerande klubb eller verksamhet drivs oftast framåt av några få, men som medlem kan även du engagera dig och dra ditt strå till stacken för att hjälpa till. Inte bara när det gäller tävlingar och event utan annars också. Vet du inte vad som ska göras kan du kontakta en av de drivande medlemmarna och fråga och erbjuda din hjälp.

De flesta i klubben borde hjälpas åt när det ska göras något. Behöver klubbstugan fixas till och renoveras eller parkeringen jämnas till så brukar det vara en grupp eldsjälar som står för arbetet. Hjälps däremot alla åt så kommer flera olika kompetensområden till användning och det gagnar alla och även klubben i sig. Kommer ni i klubben på att dörrarna kan behöva bytas ut så finns det innerdörrar i alla former och storlekar hos GK Door AB. De har prisvärt sortiment av dubbeldörr som enkeldörr, skjutdörr och pardörr, allt utifrån era behov.

Expressen uppmärksammar eldsjälarna i en artikelserie med fem filmer om personer som har drivit idrotten framåt eller på annat sätt är knutna till idrottslivet i Sverige. Detta efter att det har blivit allt viktigare att uppmärksamma de som står bakom mycket av aktiviteten. Det ger även inspiration till Årets Eldsjäl som delas ut i fyra olika kategorier. Det är ett bra sätt att lyfta alla som står bakom det publiken oftast ser på matcherna, tävlingarna eller uppvisningarna.

Kan vara påfrestande

Att vara en av de få som sätter eld i baken på alla andra i klubben kan få vem som helst att känna sig stressad och därför är det viktigt att eldsjälarna uppmärksammas och får beröm. För att orka vara en eldsjäl gäller det att du inte tar på dig mer än du faktiskt hinner med att göra. Det kan sluta med att du bränner ut dig och börjar må dåligt men även att klubbens evenemang inte håller samma höga kvalitet som vanligt. En människa kan inte göra allting. Är du en stressad eldsjäl så be om hjälp, delegera uppgifter och se till att andra också gör sin del. Föreningslivet är inte bara en enda person, alla är med och alla ska vara delaktiga efter förmåga.

Som drivkraft i en förening kan det också handla om att se andras styrkor och peppa dem till att dela med sig. Nisse är snickare, han kan hjälpa till att byta dörrarna i klubbstugan. Margit är revisor, hon kanske kan ha hand om föreningens ekonomi? Kalle är lärare i grundskolan, kan han ta hand om ungdomssektionen tillsammans med Lisa som är arbetslös för tillfället?

Om fler är delaktiga blir även gemenskapen mycket bättre och klubben blomstrar.