Lopp

Om du vill delta i ett lopp kan du ibland behöva vara medlem i en idrottsförening, men för att löpa i många av de kända loppen räcker det med att anmäla sig.

Hitta rätt lopp

Om du är intresserad av att delta i ett lopp, så måste du först hitta ett som passar dig både längdmässigt och geografiskt. Ett tips är att se om det är fler i din idrottsförening som också vill delta, då blir det både roligare att träna och tävla. Det är många tjejer som testar Tjejmilen och sedan blir fast – men det förutsätter att du är tjej. Under våren går det flera lopp som är lätta att delta i: Blodomloppet och Vårruset för att nämna två. Om du inte är intresserad av att löpa, kan du istället ge dig på Vasaloppet – eller både ock.

Rätt längd

För att njuta av loppet, så bör du anmäla dig till ett lopp som du realistiskt orkar genomföra. Det tar tid att träna upp kondition och muskler. Om du redan är aktiv i en idrottsklubb, så har du kanske redan vad som krävs; många fotbollsspelare tränar genom att löpa.

Det finns många lopp där du kan välja mellan att gå fem kilometer eller att jogga tio kilometer – då kan olika personer delta i samma lopp!