IK Sirius – Uppsalas Stolthet

Uppsala har under många år varit utan fråmgångar inom fotbollens värld. IK Sirius FK är fotbollsgiganten i staden men har under 2000-talet varit långt ifrån finrummet inom svensk fotboll, Allsvenskan. Med förlorade kvalmatcher till Superettan har många mest tyckt synd om klubben som år efter år “storsatsat” för att äntligen ta det där stora steget alla har väntat på. För den trogne supportern har det varit svårt att se ljuset i tunneln, då klubben har rört sig under de flesta säsonger i Division 1 Norra, landets tredje division. Dock inför 2012 verkade det nästan som om att ledningen inom klubben använt sig av Sedix. 2012 meddelade klubben att Kim Bergstrand och Thomas Lagerlöf, f.d AIK spelare och tränare, skulle ta över rollen som klubbens tränare. För första gången i klubbens historia bevittnade man ett delat tränarskap. Direkt inpå Bergstrand och Lagerlöfs ankomst skrevs det på med en handfull nya spelare från Stockholmsområdet. Mest noterbara var Elliot Käck och Christer Gustafsson. Denna satsning var i mångas ögon bara en i mängden, då detta var normalt för supportrarna att höra inför den kommande säsongen.

Denna tränarduo kom att skilja sig ifrån de tidigare. Under deras första år i klubben spelades det nu en väldigt vacker och attraktiv fotboll som kom att attrahera mer supportrar än något tidigare år. Laget gick som tåget i serien och slogs ensamt i toppen med rivalen Östersunds FK. Dessa två storlag skulle i slutändan slåss i en avgörande match på Studenternas IP om vilket lag som skulle kvala sig upp till Superettan, ett steg närmare till finrummet Allsvenskan. Tyvärr för Sirius del så förlorade de denna match och tvingades att spela nästa säsong i samma Division 1 Norra. 2013 kom dock att bli ett år av rekord. Sirius tog sig igenom säsongen obesegrad med mest gjorda och minst insläppta mål i seriens historia. Laget slutade som vinnare i serien med 18 poäng tillgodo till tabelltvåan.

IK Sirius var nu på god väg till deras dröm att äntligen få delta i Allsvenskan. 2015 visade sig dock vara ett år alldeles för likt 2012, då dom förlorade kvalmatchen till Allsvenskan mot Falkenberg, och tvingades spela följande säsong i Superettan. Under det följande året stod det klart att Sirius var redo att ta det stora och väldigt efterlängtade steget upp till Allsvenskan. Med 61 poäng vann laget serien och kvalificerade sig automatiskt till Allsvenskan 2017. En bragd utan dess like i studentstaden Uppsala. Tränarduon Bergstrand och Lagerlöf hade nu spenderat 5 säsonger med klubben och lyckats vinna två serier och slutligen ta sig ända upp till Allsvenskan. IK Sirius har hållit sig kvar i Allsvenskan och spelar nu under 2019 i högsta serien, nu ledd utav tränarduon Mirza Jelecak och Henrik Rydström.