Rätt kläder till en idrottsförening

Alla typer av föreningar tycker om och värnar över gemenskapen och samspelet mellan medlemmarna. Det enklaste sättet att visa vilken idrottsförening man tillhör är givetvis med kläder och tillbehör där idrottsföreningens egen logga och färger visas upp. Det utgör även smart profilreklam när föreningen önskar leta efter en sponsor eller fler medlemmar.

Vikten av rätt kvalitet

Idrottsföreningens huvudutstyrsel och plagg överlag ska inte bara gå stick i stäv med föreningens färger och logotype, de ska även vara tåliga och sköna att använda när medlemmar och tränare rör sig i dem. Därför är det lika viktigt att tänka på kvaliteten när du tillverkar dina egna föreningskläder som det är när du ska inhandla fritidskläder för en viss friluftsaktivitet. Beroende på om kläderna bara ska användas för personer utanför plan, ringen eller var man nu håller till för att träna och spela match, eller om de verkligen ska bäras under tuffa träningar, är det viktigt att se till material och funktionsduglighet samt även till miljövänlighet.

Kläder för klubbreklam

En idrottsförening eller idrottsklubb måste synas för att överleva. Med rätt klubbkläder som kan vara alltifrån kläder vid uppvärmningen till plagg som används vid matchtillfällen, kan föreningen dels få fansen att se vilka som är vilka på planen och dels få sponsorer och andra viktiga människor att ha föreningsfärgerna fastetsade i minnet. Kläder för idrottsevenemang kan köpas på många ställen online där du även kan be dem att trycka upp kläderna i era färger och med ert budskap genom ett ge dem bilder av dessa. Även accessoarer som strumpor och skor, väskor och vattenflaskor samt annan utrustning finns att omvandla till just era klubbfärger och namn.

Ett sätt att tjäna pengar

Klubbkläder tjänar inte bara som syfte att visa upp vad klubben står för och vilka som är medlemmar, det är även ett bra sätt för föreningen att tjäna pengar. På er hemsida kan ni sälja klubbkläder och utrustning till vanliga människor och få in en bra slant till olika ändamål. Om er klubb faktiskt har gjort sig kända för något kan det också vara en idé att sälja ett plagg från någon känd spelare som åstadkommit ett bra resultat den senaste säsongen. Varför inte en boll eller ett racket som gav er segern?

Sådana saker kan ni trissa upp priserna rejält på för att tillfredställa ett fan. Sätt till exempel upp en shop på er hemsida och låt folk gå in och handla eller auktionera bort en berömd spelares t-shirt eller vattenflaska till högstbjudande. Med lite fantasi och vilja att få in nya pengar till föreningen kan ni i stort sett sälja vad som helst som går i klubbens tecken. Se bara till att spelarna eller medlemmarna själva är med på beslutet.