Tävlingar

En av de vanligaste aktiviteterna i många idrottsföreningar är tävlingar, särskilt i fotbollsklubbar och andra lagsporter där man deltar i serier. Då kan det vara match var och varannan vecka. Men det ingår tävlingar i så gott som alla idrottsföreningar. För många är en tävling lite av en festdag!

Anordna en tävling

De flesta idrottsföreningar anordnar tävlingar. För att anordna en tävling krävs det både mycket planering, att deltagare ska vilja ställa upp och många volontärer under själva tävlingsdagen. Under en tävlingsdag brukar det ofta finnas någon som måste sälja biljetter eller kunna ge besökare information. Det finns också ett obligatoriskt kafé – en tävling utan kaffe och kaka fungerar inte i Sverige! I kafét brukar det stå både föräldrar och tonåringar som tillsammans sköter försäljningen. Att stå i kafé under en tävlingsdag är ofta trevligt, då många samlas där.

Det behövs också speaker och volontärer på olika ställen beroende på tävling. På friidrottstävlingar brukar det ofta finnas två funktionärer vid varje gren – det kan alltså behövas ganska många frivilliga.

Delta i en tävling

För många är en tävling en av idrottsterminens höjdpunkter. Det har ofta varit målet för utövaren: dagen då det kommer att visa sig om nerverna håller och om man tränat på rätt sätt. De flesta har en hatkärlek till tävlingar, ungefär lika mycket nervositet som glädje – och lättnad när det är över.

Ett tips för att lättare hantera en tävlingsdag är att lägga fram tävlingskläderna redan kvällen innan – det är dumt att behöva stressa med att söka efter tävlingskläder på morgonen. Det är också klokt att ta sig till tävlingsplatsen i tid – även om tävlingen bara är i den vanliga idrottsförening som du tränar i varje vecka. Ofta upplever man att det ser annorlunda ut på tävlingsdagen. Glöm inte att ta med lite matsäck och försök att äta lite. Ta också med familj och vänner som hejar fram dig!