Idrotter

Det finns idrottsföreningar för alla idrotter. Den vanligaste idrotten är fotboll och innebandy, men det finns också många små klubbar med nya sporter.

Fotboll

Fotboll är världens största sport och också den största sporten i Sverige. I varje stad och samhälle finns det en fotbollsförening som deltar i en större liga. Även om man inte är med i en fotbollsförening, så har de flesta ändå testat på att spela fotboll i skolan eller på fritiden. Fotbollsföreningen är en väldigt aktiv idrottsförening som kräver många frivilliga, särskilt då det ofta är matcher. Det behövs både domare, biljettförsäljare, chaufförer, tränare och de som tar hand om anläggningen. För många unga är drömmen att en dag bli fotbollsproffs och många spelar fotboll upp i 20-årsåldern. Vuxna som vill spela fotboll deltar ofta i korpfotboll – snälla serier för vuxna.

Bågskytte och mindre idrotter

Det finns också många mindre idrottsföreningar för sporter som bågskytte – en växande sport i Sverige – fäktning och pistolskytte. För att kunna testa på de sporterna krävs det att det finns en klubb där man bor. Om ni är flera som är intresserade av en mindre idrott, så kan ni också starta en egen idrottsförening och sedan söka medlemskap i den nationella organisationen för just den sporten.