Personlig utveckling

Det finns många anledningar att vara med i en idrottsförening. När vi tänker på idrottsföreningar så är det självklart sport och fysiskt aktivitet som vi främst tänker på. Men en idrottsförening innebär inte bara en sportslig utveckling, utan också en personlig utveckling.

Arbeta i lag

Oavsett om det handlar om en lagidrott eller en individidrott, så måste en utövare alltid samarbeta med andra. I en idrottsförening ingår det alltid både många och olika människor, som medlemmarna måste ta hänsyn till för att det ska fungera.

Om man spelar fotboll eller basket, så måste spelaren alltid tänka på hela laget. Om en person gärna vill göra mål, så kan det ändå vara bättre för laget att den passar en annan spelare, istället för att försöka själv. Om man inte gör det som är bäst för laget, så kommer både tränare och lagmedlemmar att påpeka det. Det gäller också för barn. Barn och unga som är med i idrottsföreningar får träna sig i att bli positivt kritiserade, men att kritiken behövs för att utveckla dem – självklart varvat med ännu mer beröm.

Detsamma gäller i individidrotter, men på ett annat sätt. Om en person rider på en ridskola, så kommer ridläraren att stå i mitten av manegen och högt och tydligt förklara hur ryttaren ska förändra sin ridning – så att alla hör det. Det gäller också i andra individidrotter. Om idrottsföreningen ska delta i en tävling, så är det de bästa ryttarna eller tennisspelarna som får delta – vilket då kräver att de gör sitt bästa för klubben. Oavsett idrott måste deltagarna lyssna och göra vad tränaren säger – annars kommer de inte att utvecklas. Det har de sedan nytta av i både arbetslivet och i sitt personliga liv.

Hjälpas åt

Om du är med i en idrottsförening måste du vara beredd på att hjälpa till. Idrottsföreningar kan ha anställda, men det krävs att alla drar sitt strå till stacken. Om ett ungdomslag vill åka på träningsläger, så kan de behöva panta flaskor eller sälja kakor för att få in pengar till reskassan. Då måste alla i laget hjälpa till. Om en idrottsförening ska hålla i en tävling, så behövs det alltid volontärer – både tonåringar och vuxna. För många människor är gemenskapen som uppstår när man hjälps åt en av de viktigaste anledningarna till att vara med i en idrottsförening. Att behöva ställa upp kan låta jobbigt, men för många – både barn och vuxna – innebär det mycket glädje och gemenskap. När barn och unga får lära sig att hjälpa till och göra sin del, så kommer de att ha glädje och nytta av det hela livet. Det ger dem en möjlighet att utveckla sin förmåga att ta ansvar, samarbeta med människor i olika åldrar och med annan bakgrund. Det kan också ge dem en möjlighet att träna på att leda andra för att uppgiften ska bli gjord. Att delta i en idrottsförening är ett bra sätt att utvecklas och växa som person.