Viktigt med ideella arbetare i en idrottsförening

Som du säkert vet finns det ett oräkneligt antal idrottsföreningar i denna värld. Bara i Sverige finns det otaliga idrottsföreningar av alla de slag. Många tänker kanske mest att idrottsföreningar förekommer inom fotboll, handboll eller innebandy. Men faktum är att idrottsföreningar även finns i idrotter som dart, boule, gymnastik, dans och mycket annat. Då kan du bara tänka dig hur många idrottsföreningar det finns i vårt avlånga land.

Driva en idrottsförening

Att driva en idrottsförening är med stor sannolikhet väldigt kul, men det är absolut inte någon dans på rosor. Det krävs ett enormt arbete och ett ännu större engagemang för att få en idrottsförening att fungera. Det gäller i synnerhet idrottsföreningar i mindre sporter och / eller i mindre orter. Exempelvis kan det inte vara så lätt att driva en dartförening i en liten ort på 400 invånare. Men det går om man verkligen vill lägga manken till. Det som framför allt krävs för att kunna driva de mindre idrottsföreningarna är ideella arbetare. Till dem tillhör ofta folk i byn som är intresserade av den aktuella idrotten eller föräldrar till barn som utövar idrotten. Det är ofta de ideella krafterna som är hjärtat och lungorna i de mindre idrottsföreningarna.

Utgifter som idrottsförening

Många kanske tror att en idrottsförening är vinstdrivande. Man betalar medlemsavgifter och man säljer lotter samt hjälper till med andra saker som exempelvis en bakluckeloppis eller vanlig loppis, inventeringar eller jobb som parkeringsvakt. Det är bra inkomster för en idrottsförening och direkt nödvändiga. En idrottsförening har ju faktiskt även många utgifter. Det är lokalhyror, planhyror, utrustning och material samt att man kanske har någon anställd på hel- eller halvtid för att exempel lösa de ekonomiska delarna av verksamheten. Så det är ytterst få idrottsföreningar som går med vinst och detta inkluderar även de stora föreningarna.

I tillägg kan det plötsligt komma någon utgift man inte räknat med, en gräsklippare kanske har gått sönder eller så behövs det många nya redskap.

Idrottar ditt barn?

Om ditt barn är aktivt i en idrottsförening så är det därför starkt rekommenderat att du som förälder hjälper till i den mån du kan. All hjälp är värdefull för en liten idrottsförening! Det är dessutom bra då det ofta är bra sammanhållning inom en idrottsförening, du stöttar ditt barn och de andra som är aktiva och idrottsföreningen får möjlighet att leva vidare på ett hälsosamt sätt.

Kort och gott så är ideella arbetare ett måste för att idrottsföreningar ska överleva. Samtidigt är idrottsföreningarna väldigt viktiga i våra samhällen då de bidrar med gemenskap, inkludering och väldigt mycket skoj för personer i alla åldrar.