Börja träna

Vi behöver alla ta hand om vår hälsa, både träna och äta rätt. Det första steget är att fatta ett beslut och att börja träna – att förändra gamla ovanor tar lång tid.

Fatta ett beslut

För att lyckas med ett hälsosammare liv behöver du fatta ett aktivt beslut som gäller oavsett om himlen är blå eller novemberdimman ligger tung över mörka gator. Ett bra sätt att verkligen förändra ditt liv är genom att delta i organiserad idrott. Hitta en idrottsförening som passar dig, då har du en tid då du tränar en gång i veckan. Genom att delta i en idrottsförening får du också hjälp och inspiration av de andra deltagarna.

Du behöver också titta över dina kostvanor. Börja med att rensa kyl, frys och skafferi från hälsofällor, som läsk, glass, kakor, godis och chips. Se till att äta mycket grönt, frukt och fibrer. Om du inte äter frukost bör du börja med det.

Hitta din aktivitet

Bästa sättet för att träningen verkligen ska bli av, är genom att träna på ett sätt som du tycker är roligt. Vilka idrottsföreningar finns i din stad eller ditt samhälle? Även om du bara vill röra dig lite grann, är det alltid lättare att träna om du gör det med andra personer: hitta ett enklare gympapass eller ta reda på vad det finns för aktiviteter i badhuset.

Om du vill vara mer aktiv i din idrott, så bör de testa olika idrotter. Många gånger vet vi om vi tycker bäst om lagidrotter eller individidrotter, men ibland kan vi har fått för oss att vi inte kommer att tycka om något, för att man har negativa erfarenheter från det. Fråga runt bland vänner och bekanta vad de håller på med – oftast är det lättare att börja tillsammans med en vän.

För att verkligen börja träna är det viktigt att planera in det i schemat. Även om du börjat spela innebandy eller rida en gång i veckan, så behöver du röra på dig än mer. För att få kondition och muskler behöver du vara aktiv flera gånger i veckan. Det kan räcka med raska promenader, men även promenader tar tid och kraft. Det bästa sättet är att planera in även enklare motionspass i kalendern – sätt gärna en påminnelse på mobilen. Om du kan få med en vän på aktiviteten, så kommer det bli lättare att verkligen gå ut och gå eller jogga i regn och snö.

Ett bra sätt att hålla motivationen uppe är genom att mäta den framgång som sker. En slags framgång är att se hur många veckor som man deltagit i den organiserade idrotten – efter ett tag så känner man sig som en spelare eller ryttare och börjar identifiera sig med idrotten. Ett annat sätt är att ta tid och mäta avstånd, även om man bara promenerar. Det är roligt att se hur mycket snabbare som man kan förflytta sig fem kilometer efter ett halvår, vare sig det gäller att gå eller jogga.