Ät rätt för att träna rätt

Ät rätt för att träna rätt

Det är viktigt att både träna och äta rätt. Om du rör dig mycket är det särskilt viktigt att du får i dig nog med energi. Hur ska du äta för att må bra?

Som idrottare

Om du ska bli bättre på din idrott så räcker det inte med att träna. Du måste också tillföra kroppen energi och viktiga näringsämnen. I vissa idrottsföreningar talar tränaren om vikten av rätt kost, men inte i alla klubbar. Det är också viktigt att äta rätt för att må bra.

Som idrottare är det viktigt att du får i dig nog med protein för att kunna bygga muskler. Du hittar protein i kött, fisk, ägg, mejeriprodukter och baljväxter. Du får i dig nog med protein genom maten, om du inte tränar väldigt mycket. Hör med din tränare i din idrottsförening. Du kan också be klubben att anordna en särskild dag med fokus på kost.

Grönt är skönt

Oavsett vilken nivå som du tränar på eller hur mycket som du idrottar, så är det viktigt att äta mycket frukt och grönt. Ett tips är att alltid börja lägga på sallad och grönsaker på tallriken när du ska äta. För att verkligen äta mer grönt behöver du också se till att det finns frukt och grönsaker hemma. Många upplever att frukt och grönt är dyrt, men om man handlar utifrån vad som är rabatterat för den veckan i sin mataffär, så går det att äta mycket nyttigt, utan att det kostar för mycket. Frysta grönsaker är också mycket bra att ha i frysen.

Kolhydrater ger energi. Du hittar kolhydrater i pasta, potatis, ris och bröd; och i chips, godis, läsk och pizza. Problemet med kolhydrater är att vissa av dem, de snabba kolhydraterna, är mycket goda och lätt triggar igång hungern. Du bör satsa på långsamma kolhydrater och försöka att äta fiberberikad mat. Självklart kan du också äta chips och godis, särskilt som du tränar, men försök att hålla det till helgen och att inte äta sådant under vardagarna.

Det är också viktigt att fylla på med vätska, både innan, under och efter ett träningspass. Det klokaste är att du dricker en mindre mängd vatten kontinuerligt under dagen, istället för att dricka en halv liter innan du ska träna. Kroppen klarar ändå inte av att ta upp så mycket vatten på en gång.

För en normal motionär behövs inga sportdrycker. Sportdrycker består mest av socker och vatten. Lägg istället pengarna på en snygg vattenflaska att ta med när du tränar!

0 Kommentarer

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*